Baleset- és
bűnmegelőzés

06 (30) 388 0 388

[email protected]

Baleset megelőzés / Ittas járművezetés határai

Ittas járművezetés határai az EU-ban

Aki az uniós tagállamokban autózik, tapasztalhatja, hogy az ittas járművezetés engedélyezett limitjei országonként eltérnek. Van, ahol egy-két sör még „belefér”, máshol azonban a járművezetés előtti és alatti szeszesital fogyasztás általánosan tilalmazott. Új jelenség, hogy a kezdő vezetőkre és a hivatásos sofőrökre szigorúbb szabályok vonatkoznak.
Közismert, hogy kontinensünkön az ittas járművezetést az egyes országok saját jogrendjükben eltérően szabályozzák. Igaz ez az ittas járművezetés jogszabályi meghatározására (pl. szabálysértés, vagy bűncselekmény), az engedélyezett véralkohol értékére, a befolyásoltsági szintekre és az alkalmazott szankciókra egyaránt. Nincs ez másként az Európai Unióban sem, hiszen napjainkban még nem létezik egységes, a tagállamokra nézve kötelezően meghatározott véralkoholszint (BAC), vagy légalkohol érték.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az Európai Unióban az ittas járművezetés témakörét nem kezelnék megfelelő súllyal. Éppen ellenkezőleg. Az ezredforduló óta kiadott közösségi közlekedéspolitikai programokban az ittas vezetés, mint a közutak második „legfőbb gyilkosa” minden esetben megkülönböztetett figyelmet kap, s a jelenség visszaszorítása egyike a legfontosabb közlekedésbiztonsági feladatoknak.
Az Európai Bizottság az ezredfordulót követő évben 2001/116/EC számon egy ajánlást adott ki, melyben javasolta a tagállamoknak, hogy saját jogrendjükben az engedélyezett véralkohol értéket általánosságban 0,5 g/l-ben maximálják, míg a tapasztalatlan járművezetők és a nehéz-tehergépjárművek vezetői esetében legfeljebb 0,2 g/l legyen a BAC érték. Ennél többet egyébként az Európai Bizottság jelenleg nem is tehet, hiszen az érintett kérdéskör nem a közösségi, hanem a nemzeti jog hatáskörébe tartozik.
Az elmúlt két-három évtized tapasztalatai egyértelműen azt mutatják, hogy az ittas járművezetés szabályozása Európa-szerte szigorodik. Míg korábban a korábbi EU tagállamokban alapvetően 0,8 g/l, ill. 0,5 g/l volt az engedélyezett véralkoholszint felső határa, addig mára a „Lajtán túli” országokban is csökkentek az értékek.
Napjainkban már csak két tagállam alkalmazza a 0,8 g/l BAC értéket (Egyesült Királyság és Málta), de nem kizárt, hogy jövőre e területen Málta egyedül marad. Ennek oka, hogy már ismertek azok az előrehaladott parlamenti munkálatok, mely eredményeként várhatóan 2011. végéig az Egyesült Királyságban is bevezetik a 0,5 g/l felső értéket az ittas vezetés vonatkozásában.
Jelenleg az uniós tagállamok többségében az általánosságban, azaz a járművezetők széles körében alkalmazott BAC limit 0,5 g/l, ettől eltérően négy tagállam a 0,2 g/l értéket, Litvánia a 0,4 g/l-t, míg további négy ország a „zéró toleranciát” alkalmazza. (Megjegyzésre szorul, hogy a zéró tolerancia, azaz 0,0 g/l a szankcionálási, ill. ítélkezési gyakorlatban a 0,2 g/l BAC értéknek felel meg - a számítási hibahatárok és egyéb tényezők miatt)
Az általánosan meghatározott értékektől eltérően – az Európai Bizottság ajánlásával összhangban - számos tagállamban alacsonyabb BAC limiteket írnak elő a kezdő vezetőkre, valamint a „hivatásos” járművezetőkre. Ausztria például az általánosan alkalmazandó 0,5 g/l BAC értékkel szemben a kezdő vezetők és a hivatásos sofőrök vonatkozásában 0,1 g/l-ben maximálta az ittassági értéket, míg Németország ezen is túlmenően egyenesen zéró toleranciát írt elő az érintett személyi körre. Az egyes uniós tagállamok által jelenleg alkalmazott BAC értékeket a táblázat tartalmazza.

Engedélyezett BAC limit (g/l) Általánosan alkalmazott Kezdő vezetők Hivatásos gépjárművezetők
Belgium 0,5 0,5 0,5
Bulgária 0,5 0,5 0,5
Cseh Köztársaság 0,0 0,0 0,0
Dánia 0,5 0,5 0,5
Németország 0,5 0,0 0,0
Észtország 0,2 0,2 0,2
Görögország 0,5 0,2 0,2
Spanyolország 0,5 0,3 0,3
Franciaország 0,5 0,5 0,5(autóbusz vezetők: 0,2)
Írország 0,5 0,2 0,2
Olaszország 0,5 0,2 0,2
Ciprus 0,5 0,5 0,5
Lettország 0,5 0,5 0,5
Litvánia 0,4 0,4 0,4
Luxemburg 0,5 0,2 0,2
Magyarország 0,0 0,0 0,0
Málta 0,8 0,8 0,8
Hollandia 0,5 0,5 0,2
Ausztria 0,5 0,1 0,1
Lengyelország 0,2 0,2 0,2
Portugália 0,5 0,5 0,5
Románia 0,0 0,0 0,0
Szlovénia 0,2 0,0 0,0
Szlovákia 0,0 0,0 0,0
Finnország 0,5 0,5 0,5
Svédország 0,2 0,2 0,2
Egyesült Királyság 0,8 0,8 0,8
(Forrás: ETSC 2011)

Közlekedésbiztonság oktatás 1. rész


Közlekedésbiztonság oktatás 2. rész


Közlekedésbiztonság oktatás 3. rész